Een bestuurlijke U-bocht – reflectie op het bestuursakkoord
DorpsGoed heeft met belangstelling kennisgenomen van het nieuwe bestuursakkoord van SMG en PPA. Als twee grootste partijen is hun samenwerking een logische keuze. Tegelijkertijd hopen wij dat deze samenwerking de komende vier jaar stabieler verloopt dan in de vorige periode. Wat dat stond bol van spanningen, afwijkend stemgedrag en zichtbare onderlinge afstand. Dat deze partijen elkaar nu in recordtempo weer hebben gevonden wekt de indruk dat de drang om opnieuw te besturen zwaarder woog dan de inhoudelijke verschillen. Waarschijnlijk met behulp van goede relatietherapie. Maar de echte test moet nog komen, want daadkracht vraagt niet alleen om een akkoord op papier.
In het akkoord staan veel zaken waar DorpsGoed zich in kan herkennen. Aandacht voor woningbouw, dorpshuizen, verenigingen, vrijwilligers, zorgzame gemeenschap passen bij wat er nodig is in onze dorpen. Ook de inzet op mantelzorgwoningen en woningsplitsing sluit aan bij de punten waar DorpsGoed al langer aandacht voor vraagt.
Maar waar vooral over wordt gesproken is de kleinschalige asielopvang die in het bestuursakkoord wordt beschreven. De harde taal over asielopvang is geruisloos verdwenen. Er werd toen door SMG gesproken over vertragen, verzetten en geen AZC.
Het is begrijpelijk dat inwoners zich afvragen hoe deze draai zich verhoudt tot eerdere uitspraken. Wie tijdens de campagne de deur dichtgooit, moet na de verkiezingen uitleggen waarom die deur ineens openstaat.
Maar er lijkt nu een politieke U-bocht genomen onder het mom van bestuurlijke verantwoordelijkheid en de ‘Gestelse aanpak’. Bestaande plannen en afspraken worden in dit akkoord terzijde geschoven. Maar hoe verhoudt zich dat tot de oproep om ambities “alleen in goede samenspraak” waar te maken? Hoe legt de gemeente uit dat eerder gemaakte afspraken niets meer waard zijn? Wat doet dit met de samenwerking in de regio, waar is de solidariteit? Waarom houden we ons niet aan de spreidingswet? Staat deze ‘Gestelse aanpak’ niet gewoon voor het je niet houden aan de wet.
DorpsGoed is blij dat er eindelijk weer beweging zit in dit dossier. Natuurlijk hebben wij wel wat op te merken op de aantallen en de manier waarop. Maar wij zijn ook blij dat er toch enig realiteitsbesef is bij dit college. DorpsGoed pleitte samen met D66 vorig jaar al voor het onderzoeken van spreiding, maar kregen toen geen andere partijen mee.
DorpsGoed roept het nieuwe college op om betrouwbaar te zijn: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Geen selectieve participatie, geen polarisatie en populisme, geen vertragingstactieken. Betrouwbaarheid is geen slogan, maar een houding. Kies niet voor eigen populariteit of partijbelang, maar voor onze dorpen en de hele gemeente. Niet alleen voor vandaag en deze bestuursperiode, maar ook voor de generaties die na ons komen. Daar werkt DorpsGoed graag aan mee, met volle energie en in verbinding.
Meer lezen en luisteren?
– Het gehele betoog van DorpsGoed in de gemeenteraad is hier terug te lezen.
– De gehele raadsvergadering is hier terug te luisteren.
– Het bestuursakkoord is hier terug te vinden.













