Archief voor categorie: Homepage

Een bestuurlijke U-bocht – reflectie op het bestuursakkoord

DorpsGoed heeft met belangstelling kennisgenomen van het nieuwe bestuursakkoord van SMG en PPA. Als twee grootste partijen is hun samenwerking een logische keuze. Tegelijkertijd hopen wij dat deze samenwerking de komende vier jaar stabieler verloopt dan in de vorige periode. Wat dat stond bol van spanningen, afwijkend stemgedrag en zichtbare onderlinge afstand. Dat deze partijen elkaar nu in recordtempo weer hebben gevonden wekt de indruk dat de drang om opnieuw te besturen zwaarder woog dan de inhoudelijke verschillen. Waarschijnlijk met behulp van goede relatietherapie. Maar de echte test moet nog komen, want daadkracht vraagt niet alleen om een akkoord op papier.

In het akkoord staan veel zaken waar DorpsGoed zich in kan herkennen. Aandacht voor woningbouw, dorpshuizen, verenigingen, vrijwilligers, zorgzame gemeenschap passen bij wat er nodig is in onze dorpen. Ook de inzet op mantelzorgwoningen en woningsplitsing sluit aan bij de punten waar DorpsGoed al langer aandacht voor vraagt.

Maar waar vooral over wordt gesproken is de kleinschalige asielopvang die in het bestuursakkoord wordt beschreven. De harde taal over asielopvang is geruisloos verdwenen. Er werd toen door SMG gesproken over vertragen, verzetten en geen AZC.
Het is begrijpelijk dat inwoners zich afvragen hoe deze draai zich verhoudt tot eerdere uitspraken. Wie tijdens de campagne de deur dichtgooit, moet na de verkiezingen uitleggen waarom die deur ineens openstaat.
Maar er lijkt nu een politieke U-bocht genomen onder het mom van bestuurlijke verantwoordelijkheid en de ‘Gestelse aanpak’. Bestaande plannen en afspraken worden in dit akkoord terzijde geschoven. Maar hoe verhoudt zich dat tot de oproep om ambities “alleen in goede samenspraak” waar te maken? Hoe legt de gemeente uit dat eerder gemaakte afspraken niets meer waard zijn? Wat doet dit met de samenwerking in de regio, waar is de solidariteit? Waarom houden we ons niet aan de spreidingswet? Staat deze ‘Gestelse aanpak’ niet gewoon voor het je niet houden aan de wet.
DorpsGoed is blij dat er eindelijk weer beweging zit in dit dossier. Natuurlijk hebben wij wel wat op te merken op de aantallen en de manier waarop. Maar wij zijn ook blij dat er toch enig realiteitsbesef is bij dit college. DorpsGoed pleitte samen met D66 vorig jaar al voor het onderzoeken van spreiding, maar kregen toen geen andere partijen mee.

DorpsGoed roept het nieuwe college op om betrouwbaar te zijn: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Geen selectieve participatie, geen polarisatie en populisme, geen vertragingstactieken. Betrouwbaarheid is geen slogan, maar een houding. Kies niet voor eigen populariteit of partijbelang, maar voor onze dorpen en de hele gemeente. Niet alleen voor vandaag en deze bestuursperiode, maar ook voor de generaties die na ons komen. Daar werkt DorpsGoed graag aan mee, met volle energie en in verbinding.

Meer lezen en luisteren?
Het gehele betoog van DorpsGoed in de gemeenteraad is hier terug te lezen.
De gehele raadsvergadering is hier terug te luisteren.
Het bestuursakkoord is hier terug te vinden.

Installatie commissieleden

Woensdag 20 mei 2026 zijn de drie nieuwe commissieleden voor DorpsGoed benoemd. De komende jaren zullen Christel Heijmans, André Kivits en Liselot Coppens zich samen met raadslid Miriam Cooijmans inzetten voor alle dorpen in onze mooie gemeente.

Wij wensen ze heel veel succes

Installatie nieuwe raad

Installatie nieuwe raad

Op 1 april 2026 is de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd voor de komende vier jaar. Deze termijn 23 raadsleden in plaats van 21, omdat onze gemeente groter is geworden.
Namens DorpsGoed is Miriam Cooijmans als raadslid benoemd.
Na de gemeenteraadsverkiezingen heeft DorpsGoed helaas één zetel overgehouden in de gemeenteraad. Toch kijken we met vertrouwen en positiviteit vooruit. DorpsGoed blijft zich de komende jaren met volle overtuiging inzetten voor onze dorpen en haar inwoners. We blijven het eerlijke geluid laten horen, aandacht vragen voor wat er leeft in de samenleving en klaarstaan voor inwoners die ons nodig hebben.

Om het raadswerk goed te kunnen blijven uitvoeren is het belangrijk dat een fractie ook in de commissies goed vertegenwoordigd is. Op voorstel van DorpsGoed en met steun van de andere fracties kunnen fracties deze raadsperiode drie in plaats van twee commissieleden laten benoemen. Zij worden tijdens de raadsvergadering van 20 mei officieel benoemd als commissielid. Daarmee kan een stabiel team worden gevormd om DorpsGoed de komende jaren van zich te laten horen in en vanuit de raadszaal. 

Afscheid Toine en Christel 

Afscheid Toine en Christel 

Tijdens de raadsvergadering van 31 maart namen we afscheid van twee betrokken DorpsGoed-raadsleden: Christel Heijmans en Toine van Vught. 
Toine was acht jaar raadslid namens DorpsGoed. Met zijn kennis van dossiers en zijn rustige, weloverwogen bijdragen was hij een belangrijke en stabiele kracht binnen de fractie. Toine zette zich onder andere in voor kwetsbare jongeren, leefbaarheid in de dorpen en passende woonvormen zoals flexwoningen. Daarnaast bracht hij zijn ervaringen uit het speciaal onderwijs en zijn betrokkenheid bij het verenigingsleven en carnaval mee in zijn raadswerk.

Christel was vier jaar raadslid voor DorpsGoed. In die periode zette zij zich met veel energie in voor onderwerpen die bijdragen aan sterke dorpen. Zo vroeg zij aandacht voor mentale gezondheid en suïcidepreventie, een groene leefomgeving en biodiversiteit. Ook cultuur en erfgoed kregen dankzij haar regelmatig aandacht in de raad. Christel staat bovendien midden in de samenleving en is bij veel initiatieven en evenementen in onze dorpen betrokken. Met haar enthousiasme, betrokkenheid en directe manier van werken heeft zij een waardevolle bijdrage geleverd aan onze fractie en de gemeenteraad.

Wij bedanken Toine en Christel hartelijk voor hun grote inzet voor DorpsGoed en voor onze gemeente. We wensen hen veel succes en plezier bij alles wat zij nu gaan doen.

Benieuwd naar het gehele afscheid van de raad, de mooie woorden van de burgemeester en de afscheidsspeeches van Christel en Toine?
Dit is terug te luisteren op de website van de gemeente.

Een bankje voor elkaar

Dankjewel aan al onze stemmers

De gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 18 maart liggen inmiddels achter ons. DorpsGoed kijkt met gemengde gevoelens terug op de uitslag. We gaan van 3 naar 1 zetel. Dat is een flinke stap terug, dat zit tegen.
Wij willen alle 1059 inwoners bedanken die voor ons zijn gaan stemmen. Hiermee hebben we een mooi aantal mensen achter ons weten te verenigen. Helaas niet genoeg voor een extra zetel, maar wel een duidelijk signaal dat DorpsGoed er ook toe doet.

Een bijzonder woord van dank gaat uit naar alle leden die zich hebben ingezet. Achter de schermen is enorm veel werk verzet. Die inzet, betrokkenheid en energie zijn van grote waarde geweest voor onze partij.

De komende vier jaar blijven wij ons inzetten voor onze dorpen en hun inwoners. Met aandacht voor wat er speelt, dichtbij en betrokken. We blijven zichtbaar, aanspreekbaar en betrokken. Dus heb je ideeën, zorgen of plannen voor je dorp? Weet ons vooral te vinden.

Voor elkaar.

Ga stemmen op 18 maart!!

Het is zover, morgen zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Iets waar we als gemeente en partij hard naartoe gewerkt hebben. Een belangrijk moment voor onze dorpen en onze toekomst. We roepen iedereen op om te gaan. Laat je stem horen!

Natuurlijk hopen wij op jouw vertrouwen in DorpsGoed. Samen blijven we bouwen aan sterke dorpen, betrokken inwoners en een gemeente waar we naar elkaar omkijken. Met aandacht voor voldoende passende woningen, veilige wegen, een groene leefomgeving en goede voorzieningen voor jong en oud. 

Keuzehulp
Mocht je nog geen keuze gemaakt hebben kunnen de volgende dingen misschien nog helpen:
– De stemwijzer van Gemeente Sint-Michielsgestel
– Het verkiezingsprogramma van DorpsGoed
– Interviews lijsttrekkers bij DTV Nieuws
– Het lijsttrekkersdebat van DTV Nieuws en Lokaal 7 
– Recente nieuwsberichten van Gestel.nu

En kijk natuurlijk ook eens naar de berichten op onze website en Facebook pagina. 

Bedankt
Daarnaast willen we nu al gebruik maken van de gelegenheid om een speciaal woord van dank te uiten voor de leden die zich hebben ingezet tijdens de campagne. Van het ophangen van posters tot het verspreiden van ons verhaal. Hun inzet en enthousiasme waren van grote waarde.

Daarnaast wil DorpsGoed alle inwoners bedanken voor de vele gesprekken. De openheid, ideeën en betrokkenheid die we hebben ervaren, geven vertrouwen en energie voor de toekomst.

Wat de uitslag ook wordt: we kijken met vertrouwen vooruit naar een mooie, positieve periode voor onze gemeente. Samen voor elkaar!


Vluchtelingen en het belang van duidelijke communicatie


In onze dorpen voelen vele inwoners zich onvoldoende gehoord door het gemeentebestuur. Mogelijke besluiten, zoals over zonneparken en AZC’s, worden vaak in een (te) laat stadium bekendgemaakt. Dit leidt tot frustratie en vergroot de afstand tussen inwoners en bestuur, wat het vertrouwen in de lokale democratie ondermijnt.

Dorpsraden als brug tussen inwoners en bestuur
Wij willen dit veranderen door in alle dorpen dorpsraden op te richten. Een dorpsraad kan een stichting of coöperatie zijn met commissies voor bijvoorbeeld leefbaarheid, wonen, zorg en voorzieningen. Zo kunnen inwoners vanaf het begin meedenken over nieuw beleid. Een dorpsraad kan bijvoorbeeld elk kwartaal overleggen met de burgemeester en wethouders, zodat plannen niet als verrassing komen.

André Kivits, uit Berlicum en nummer 4 op de lijst van DorpsGoed, ziet dit als een belangrijk middel: “Een dorpsraad is een goed middel voor participatie en het creëren van betrokkenheid van inwoners.” André is voorzitter van de Coöperatie Herenboeren De Tuin van Den Bosch, die mogelijk in 2027 start met 200 leden of gezinnen.

Onvrede over gebrek aan inspraak
In gesprekken met inwoners van Berlicum hoorde André vaak dat mensen zich buitenspel gezet voelden bij belangrijke besluiten. Hij vertelt: “De afstand tussen bestuur en inwoners werd steeds genoemd. Men vond dat beslissingen over zonneparken en het AZC werden genomen met slechts geringe of zelfs zonder tijdig vooroverleg en voorinformatie. Ze werden als voldongen feiten gepresenteerd.”

Volgens André toont dit het belang van goede communicatie: “Omdat verplichtingen vanwege de Spreidingswet moeten worden nagekomen en de komst van één of meerdere AZC’s de komende jaren waarschijnlijk is, moeten gesprekken hierover tijdig op gang komen zodat omwonenden en andere inwoners vroegtijdig worden betrokken. Je krijgt nooit alle neuzen dezelfde kant op, maar vragen over bijvoorbeeld veiligheid en voorzieningen moeten wel goed worden beantwoord. Alleen dan kan er rust ontstaan om vluchtelingen in harmonie op te nemen.”

Een lokale partij die staat voor samenleven
André past goed bij DorpsGoed, omdat hij “liberaal is als het kan, maar vooral sociaal is wanneer het nodig is”. Dat is precies waar wij voor staan: een samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken, tegenstellingen worden voorkomen en de afstand tot de politiek kleiner wordt. Daarbij staan we voor passende en betaalbare woningen, een groenere leefomgeving, goede zorg, cultuur die verbindt en toegankelijke sport.

DorpsGoed staat klaar voor:

  • Inwoners die zorg of hulp nodig hebben.
  • Kinderen die willen meedoen, maar thuis minder kansen hebben.
  • Vluchtelingen die veiligheid zoeken en een nieuwe toekomst willen opbouwen.

Voor elkaar!

WAAR ZIJN JULLIE POSTERS ???

We krijgen de laatste dagen vaak de vraag waar onze verkiezingsposters in de dorpen blijven. Dat is een bewuste keuze. DorpsGoed doet namelijk als enige niet mee aan het massaal ophangen van posters aan lantaarnpalen of in weilanden. Enkel op de verkiezingsborden, in een aantal tuinen en op een paar strategische plaatsen.

Wij kiezen deze campagne voor een duurzamere aanpak. Geen grote aantallen posters en flyers die na de verkiezingen in de prullenbak of in de natuur belanden. Daarom verspreiden we geen standaard flyers in elke brievenbus, maar delen we informatie gericht uit op plekken waar mensen er echt iets aan hebben.

Ook kiezen we ervoor om zichtbaar te zijn via bestaande drukwerken zoals De Brug, de verkiezingskrant en carnavalskranten.

Juist daarom is het extra jammer dat onze posters meerdere keren van de verkiezingsborden verdwijnen.
Duurzaam zijn betekent soms ook: bewuste keuzes maken.

Wil je ons toch zichtbaar helpen? Laat het weten. Dan brengen we graag een poster langs voor achter je raam.

Trots op onze vrouwen

Vandaag, 8 maart 2026, is het Internationale Vrouwendag. Een dag waarop we wereldwijd stilstaan bij de kracht, inzet en betekenis van vrouwen in onze samenleving.

Ook bij DorpsGoed staan we hier graag bij stil. Wij zijn trots op alle vrouwen in onze gemeente die zich dagelijks inzetten: thuis, op het werk, in de gemeenteraad en in het verenigingsleven. Zij maken het verschil, vaak zichtbaar, maar net zo vaak achter de schermen.

Extra trots zijn we op de vrouwen op onze kieslijst. Met 45% vrouwelijke kandidaten hebben wij het hoogste aandeel vrouwen van alle partijen in de gemeente Sint-Michielsgestel. Dat vinden we belangrijk. Want een sterke lokale politiek is een afspiegeling van onze samenleving en daarin horen vrouwen vanzelfsprekend een krachtige rol te spelen.

Bij DorpsGoed geloven we in gelijke kansen, betrokkenheid en samenwerking. Niet alleen vandaag, maar elke dag. Samen bouwen we aan dorpen waarin iedereen zich gezien, gehoord en vertegenwoordigd voelt.

Op deze Internationale Vrouwendag zeggen we: dank jullie wel. 💚